2017. november 27., hétfő

Értő figyelem - A life coach egyik alap-eszköze

Kézenfekvő, hogy azok az emberek választják a life coach szakmát, akik szeretnek beszélni, beszélgetni. Tény, hogy a kommunikáció az életvezetési segítés egyik alapeleme, de nem mindegy, milyen az annak a minősége. Felszínes csevegés helyett valódi beszélgetés, saját történések folytonos közlése helyett a másik meghallgatása. Rendszeres közbevágás helyett üdvösebb végig figyelni, ítélkezés helyett elfogadni, stb.
Volt egy ember, Gordonnak hívták, aki valójában tanár-diák, illetve szülő-gyermek viszonylatban dolgozta ki alapelveit, de ezek kiválóan felhasználhatóak a coachnig folyamat során. A P.E.T. (később T.E.T. majd V.E.T.) a tudatos és szeretetteljes kommunikáció módszereit fogja össze egy csokorba, tehát mondhatni, hogy egy life coach Bibliája is lehetne.
Eszerint nem szabad beavatkozni a kommunikáció folyamatába, csak passzívan figyelni. A coach eszköze a csend és az olyan rövid visszajelzések, mint „aha” vagy „értem”. Az emberek ugyanis szeretik, ha odafigyelnek rájuk, a teljes csendet viszont nem, mert azt a figyelem hiányaként értelmezik, ezért jók ezek a körbeszúrások. Vagy ha megtorpannak, akkor a „Mesélj erről még!” vagy „Hallgatlak” mondatokkal ösztönözhetjük a további beszédre.
Vannak viszont olyan eszközök, amelyeket (talán tudattalanul, belénk nevelt minták alapján) gyakran alkalmazunk, mégis megakadályozzák a sikeres kommunikációt.  Ezeket Gordon „közléssorompóknak” hívja. Ilyenek például az utasítások, parancsok, melyekkel irányítani akarjuk a másikat, vagy a figyelmeztetések, amikkel csak hárítást vagy haragot érhetünk el.
A life coach nem tanácsadó, nem tehet javaslatot, nem mondja meg direktben, hogy mit tegyen a másik, pláne nem prédikálhat vagy moralizálhat. Ez önállótlanságot vagy bűntudatot szül. Ugyanilyen hiba a kioktatás vagy ítélkezés. Ki vagyok én, még ha szakember is, hogy bíráljam más életét és döntéseit?
Léteznek azonban olyan „közléssorompók”, amiket viszont a life coach-nak kifejezetten üdvös alkalmaznia. Például javasolt megdicsérnie ügyfelét, ha jó irányba tart, ha egy számára kedvező lépést meg tudott tenni.
Az értelmezés is hasznos módszer. Ugyanis a kommunikáció során mindenki a saját jeleit használja, és nem biztos, hogy közlése úgy jut el a vevőhöz, ahogyan ő azt akarta. Ezért jó, ha a life coach alkalmanként átfogalmazza ügyfele mondatait pl. „Jól értettem tehát, hogy…?”, „Ezzel azt akarja mondani, hogy…?”.
A jó kérdés pedig a life coach kulcsfontosságú eszköze. Mindennapi helyzetben értelmezhetnék ezt faggatózásnak is, lásd. szülő kontra kamasz: „Már megint hol jártál? Ki volt az a fiú, akivel láttalak?”. A coaching folyamatban viszont tényleg a mi kezünkben van a gyeplő, mi irányítjuk a történéseket, tehát a kérdések nagyon fontosak.
Az együttérzés kényes téma, mert kinek ne esne jól, ha vacak helyzetében vigasztalják? Ilyen állapotba azonban könnyű beleragadni, és dagonyázni a folytonos önsajnálatban. Ezt hívják „szegény én” szindrómának, amit a life coach-nak nagyon nem szabadna támogatnia.
A legeslegfontosabb viszont az értő figyelem. Érdeklődést mutatni a másik iránt, hogy érezze a segítő szándékot. Maradéktalanul el kell fogadnunk az ügyfelet, és éreztetni vele: bízunk benne. Hiszen a cél az, hogy önálló emberi lénnyé váljon, aki képes saját maga megoldani a problémáit.
Mindezeket az alapelveket természetesen nemcsak az életút támogatók alkalmazhatják, hanem bárki, aki szeretne jobban, hatékonyabban kommunikálni az emberekkel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése