2017. április 11., kedd

Az "ügyfél" - Aki a life coach-csal szemben ül

Azt már írtam korábban, mennyire nem szimpatikus nekem ez a kifejezés. Ha meghallom ezt a szót, különböző képzetek megjelennek bennem, de egyik sem túl pozitív, pl. távolságtartás, hivatalosság, alá-fölérendeltség, kimértség, stb. Egyszóval mindaz, amit én egyértelműen NEM szeretnék a coaching során, hiszen egy egyenrangú, egymást partnernek tekintő, közvetlen és nyílt kapcsolatot kívánok.
Ha viszont azt mondom, légy a társam ebben a fejlődési folyamatban, legyél a vendégem nálam, beszélgessünk barátként, akkor viszont azt mondod, hogy oké, akkor inkább elmegyek a problémámmal a barátomhoz, majd ő lesz a lelki szemetesládám, ő majd ugyanúgy meghallgat, mint egy coach tenné, ráadásul fizetnem sem kell érte. Erről szó sincs, a life coaching jóval több, mint kiönteni a szívünket a másiknak, és jót panaszkodni a hűtlen pasinkról, szemét főnökről, elviselhetetlen kamaszgyerekről.
Tehát valahogy megint az arany középútnál lyukadtam ki, hogy egyszerre tudjak veled őszinte, baráti jellegű kapcsolatot kialakítani, mégis neked kérdéseimmel, gyakorlataimmal szakemberként segíteni.
Szóval rólad van szó most, aki ezt az írást is olvasod, és talán egy szép napon találkozni is fogsz velem. De vajon ki vagy te? Férfi vagy nő? Fiatal vagy idősebb? Városi szingli vagy falusi nagycsaládos anya? Vállalatigazgató vagy gyári munkás?
Amikor az írásról szóló kézikönyvből tanultam, az volt az egyik gyakorlat, hogy képzeljük el magunknak az ideális olvasót. Most pedig a coaching-tankönyv azt javasolja, alakítsak ki egy képet az ideális „coachee”-ról.
Első körben úgy képzeletem el, hogy az én ügyfeleim majd pont olyanok lesznek, mint amilyen én vagyok. Azaz negyven körüli, vidéki, gyermekes anyák. Hiszen ezt a világot ismerem, ezzel a korosztállyal tudok azonosulni, a hozzám hasonlók helyzetébe tudom magamat legjobban beleélni, az ilyen típusú emberek problémáját tudom leginkább megérteni, és rajtuk segíteni.
Aztán rájöttem, hogy kissé beszűkült a gondolkodásom. Ha eleget tanulok, képzem magamat, miért is ne tudnék foglalkozni nálam idősebb, fiatalabb, tőlem gyökeresen eltérő életmódot élő, más gondolkodású emberekkel?
Egyáltalán, én választok magamnak „ügyfelet”, vagy ő választ engem? Simán lehet, hogy egy férfi keres fel, mert azt érzi, egy nő empatikusabb. Vagy valaki az ifjú korosztályból jön hozzám, mert úgy véli, tapasztaltabb segítőre van szüksége. Elsőre persze úgy gondolom, nehezebb lenne ráhangolódni egy 60 éves felső-vezetőre vagy egy első szerelmes tinire, de mi ez a coaching, ha nem egy hatalmas kihívás?
És én minden kihívásnak állok elébe. Tehát: Bárkit elvállalok!

Később majd arról is fogok írni, milyen a nem-ügyfél.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése