2018. április 22., vasárnap

Gátak - Küzd le az akadályokat life coach-csal!


Az emberek nagy része cselekvőképtelen és döntésképtelen. Nem maga irányítja életét, hanem az csak úgy megtörténik vele. Nem tud felelősen dönteni, szívére és eszére egyaránt hallgatva, inkább kényszerdöntéseket hoz.
Ezek oka egyrészt a korábban taglalt segítő tényezők (sokszor látszólagos) hiánya, a lehetőségek felismerésének képtelensége. Hiába van körülötted segítőkész szomszédasszony, ha észre se veszed őt. Hiába jó a kommunikációs készséged, ha a munkád során, mert mondjuk egy kis műhelybe bezárkózott kézműves vagy, azt nem tudod kamatoztatni.
A cselekvőképtelenség másik oka, amikor nem hogy nincsenek körülötted támogató emberek és benned rejlő képességek, hanem a környezeted kifejezetten akadályoz, a tulajdonságaid sokkal inkább hátráltatnak, semmint előre mozdítanának.
Hány barátnőmet hallom panaszkodni, hogy az anyja vagy az anyósa folyamatosan beszólogat neki! A Nők Lapjában rendszeresek az olyan levelek, amelyek írói a nekik keresztbe tevő főnökükről vagy kollégáikról írnak. Vagy ott a buszsofőr, aki nem várt meg, hanem direkt elhajtott, pedig láthatta, hogy futsz a busz után. Meg a biztonsági őr, aki kipakoltatta veled a táskád tartalmát, miután besípoltál a plázában.
Ezek aztán szép lassan beépülnek az ember személyiségébe. Blokkok, akadályok, ma már szinte a köznyelvbe is beépültek ezek a pszichológiai kifejezések. Szerintem ezek legtöbbje csak a fejünkben létezik. Lehet, hogy nem fog tetszeni, amit írok, de szerintem ezek oka leginkább az önbecsülés és önelfogadás hiányban rejlik. Ha én rendben vagyok önmagammal, akkor mit érdekel, ha beszól az anyós?
Az engem akadályozó, vagyis akadályozni szándékozó emberekre olyan jó taktikát dolgoztam ki magamban, hogy az utóbbi időkben már nem is találkozom olyanokkal, akik engem gátolni akarnának (vagy legalábbis nem veszem őket észre!). A taktika lényege a szélsőség-mentesség. A legtöbb embert én ugyanis így látom reagálni: szélsőségesen. Vagy meghunyászkodik, behódol, hagyja, hogy akadályozzák. vagy pedig küzd ellene, de erőből, harciasan.
Tapasztalataim szerint egyik sem célravezető. Éltem én kitűnő jó kislányként, hófehér bárányként a családom elvárásait tökéletesen teljesítve. Ezután jött a kamasz- és ifjúkori lázadás, azaz a fekete bárány korszak. Amikor később azt tapasztaltam, hogy nem mindenki támogatja azt, akivel és/vagy ahogyan élni szeretnék, akkor képes voltam évekig nem beszélni azokkal, akik a szeretteim.
Arany bárány korszakom akkor kezdődött, amikor felismertem, hogy nem lehet mindenki olyan, mint én, nem tudok mindenkit megváltoztatni, de az sem igaz, hogy az egész világ ellenem fogott össze, és az én akadályozásomra esküdtek fel.
Megtanultam, hogy tényleg alapigazság: az életben az tud a legjobban boldogulni, aki a legjobban alkalmazkodik. Az alkalmazkodásnak manapság van egyfajta negatív felhangja, miszerint ha alkalmazkodok, akkor azt teszem, amit mások tőlem elvárnak, tehát nem vagyok egyéb dróton rángatott bábnál. Nekem az alkalmazkodás inkább rugalmasságot jelent.
Ha fizikailag képzelünk el egy akadályt, mondjuk mintha egy kerítés állna az utunkba, akkor a következők történhetnek. Meglátjuk a kerítést, megijedünk, és hazamegyünk. Nekirontunk  kerítésnek, cibáljuk, és szidjuk a jó k… anyját. Avagy: ha elég ügyesek vagyunk, átmászunk rajta. Ha kevésbé: keresünk rajta rést, vagy kikerüljük.
Nemcsak emberek, különböző külső körülmények, például időjárási problémák is gátat jelenthetnek. Vegyünk például azt, amikor kirándulunk, és leszakad az ég. Bosszankodhatunk, moroghatunk napestig. Vissza is fordulhatunk, meghátrálva a nehézségek elől. De ha már félúton van az ember, hát nehogy már visszakozzon! Olyat pedig még soha nem hallottam, hogy a bosszankodás elűzte volna az esőfelhőket. A csúcsot érdemes ekkor is megmászni, és utólag sokkal jobb érzés lesz visszagondolni arra, hogy az akadályok ellenére is kitartottunk.
Tehát örülj az akadályoknak, mert erőssé, rugalmassá tesznek, és sokat tudsz tanulni a leküzdésükből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése