2017. július 30., vasárnap

Kreativitás - A life coachnig során fejleszthető

Nem is gondoltam volna, hogy a coachnig ennyire sokoldalú dolog! Most, ahogyan egyre jobban haladok tanulmányaimmal, döbbenek rá, mennyi mindenhez köze van. Igazából az élet minden területét felöleli. Már most imádom, és alig várom, hogy ez legyen a hivatásom!
Legutóbb a kreativitásról tanultam, ami eléggé nekem tetsző témakör. Korábban eléggé kreatív embernek tartottam magamat, gyerekként-kamaszként folyton rajzoltam (rajzból is érettségiztem!), mindenféléket alkottam magamnak (batikolás, ékszerek, stb.), és már akkor is sokat írtam. Aztán valahogy beszűkültem kissé, először a munka, majd a babázás miatt nem igazán éreztem úgy, hogy kreativitásom szárnyal. Később a gyerekeimmel való közös alkotásokban találtam meg újra ezt a lelkesedést, na meg ugye újra el kezdtem írni: blogok, novellák, regények, de ez itt most tényleg nem a reklám helye…
Rájöttem, hogy a kreativitást én eléggé szűk-látókörűen értelmeztem eddig, mert nekem ez a kifejezés mindig valamilyen művészi alkotás létrehozását jelentette. Ami látható, hallható, olvasható. A szó, hogy művészet, már önmagában bizonyos mértékű rátermettséget, tehetséget feltételez.
Pedig a kreativitás nemcsak konkrét, kézzelfogható dolgok megteremtéséről szól, de nem ám! Hanem arról, hogyan állunk hozzá egy problémához, és mennyire változatosan, eredetien tudjuk azt megoldani.
Az iskolában legtöbben azt tanuljuk, hogy egyfajta problémára egyfajta megoldás létezik. Ha nem úgy jutunk a megoldásig, ahogyan azt tőlünk elvárják, akkor azt igencsak kevés tanár értékeli. Épp ezért megszokjuk, hogy a suliban a sémák, sablonok alkalmazása a nyerő. Ez megtanulható, begyakorolható, ettől kényelmessé és biztonságossá válik az élet.
De vajon erről szólna valójában az élet? Ami amúgy sokszínű és hiába van ott a természet rendje, azért egyáltalán nem olyan kiszámítható, mint egy matekpélda. Ötöst könnyen szerezhetünk az előbbi fajta hozzáállással, de a valós életben bizony könnyen meg is bukhatunk, ha nem sajátítjuk el a kreatív gondolkodást.
A kreativitásnál mindig többféle, sőt, rengeteg féle megoldás létezik. Minél vadabb, annál jobb! Az ember nem bemagolt sablonokat alkalmaz, hanem mondjuk asszociációkat (képzet-társítás). Kell hozzá nagy adag fantázia, amikor a képzeletünket hívjuk segítségül. A kreatívan gondolkodó emberek játékosak, és szinte gyermeki kíváncsisággal állnak a világhoz. Nem mellesleg jó a humoruk is.
Egy probléma megoldásánál az a nyerő, ha megkérdőjelezzük a megkövesült sémákat. Újszerű kérdéseket kell tudni feltenni, amikre aztán eredeti válaszok születhetnek. Rá kell tapintani a lényegre, nem elveszni a részletekben. Megtalálni a kapcsolatot látszólag össze nem függő dolgok között.
Ti például hányféle dologra tudnátok használni egy fadarabot? Ha tíznél több ötlet pattant ki a fejetekből, akkor már jó úton jártok a kreativitás felé. Ha ezek egyedi megoldások, akkor már eléggé kreatívnak számítotok. Ha pedig ötleteitek igazán spontánok, és újszerűen alkalmazhatók, akkor csillagos ötöst érdemeltek kreativitásból.
Van egy jó hírem, sok gyakorlással a kreativitás fejleszthető. A későbbiekben hozok is majd nektek ilyen gyakorlatokat. De legközelebb a művészeti coaching-ról fogok tanulni, épp ezért írni is nektek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése