2018. december 8., szombat

Sok nő egyben


Most nem konkrétan az ezerkarú nőről fogok írni, akinek rengeteg helyzetben kell helyt állnia – de azért kicsit mégis.
Nemrég olvastam Soma írását az Új Egyensúly oldalon arról, hogy neki hány neve van. (Mamagésa, Gyöngyi, Gondos Muci, Klára, Mazsola, hogy csak néhányat említsek). Természetesen hivatalosan egy, de a különböző szerepeket, létállapotokat a különböző nevei jelképezik, jellemzik.
Elevenembe vágott az írása, mert én életem 44 éve során már nagyon sokszor változtattam (akár hivatalosan, akár csak a köznapi életben) nevet. Lássuk csak a listát (hosszú lesz!): Tóth Andrea Klára, Tóth Andrea, Erdélyiné Tóth Andrea, E. Tóth Andrea, Tihanyi Andrea, Tihanyi Andrea Réka, Tihanyi Réka, Tóth Réka, Réka Réka, Szabó Andrea, Szabó Réka… Látszik, hogy egyes nevek teljesen elkoptak, mások újként érkeztek hozzám, néha két keresztnevet használtam párhuzamosan, stb. Jelenleg a személyi igazolványomban Szabó Andrea Klára (!) áll, de az emberek most már Szabó Rékaként ismernek.
Én valahogy úgy érzem, hogy ezek a neveim nem a különböző szerepekhez, inkább a folyamatosan változó életszakaszokhoz kötődtek. Indián-mániás vagyok, és köztudott, hogy az indiánok is így csinálták: minden életszakasz-váltásnál név-változtatás is történt. Ami nálam jól látszik, az a házasságkötésekkor illetve válásokkor bekövetkező név-változtatások. De történt, hogy „csak úgy” felvettem és elkezdtem használni egy általam tetsző, engem jól jellemző nevet.
Most gondolj te is bele életed szakaszaiba, illetve az általad „játszott” (néha véresen komolyan játszott) szerepekbe. Milyen név fejezik ki a vadmacskát és melyik az anyát? Hogy tudnád elnevezni a precíz titkárnőt, és hogy a házimunkát, kertészkedést végző nőt? Más nevet kapna a feleség, és mást a barátnő? Ugye, hogy a bennünk élő gyermeket, felnőtt nőt, illetve ős-bölcset más és más nevek jelképezhetik?
A szerepeken és életszakaszokon már sokszor elgondolkoztam, de a fenti kérdésekkel magamnak is adtam egy feladatot. Ha kiötlöm a név-táramat, ígérem, veletek is megosztom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése